فضای سبز

فضای سبز
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فضای سبز و آدرس utlandscape.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





طراحی منظر با گیاهان غیرآلرژی زا

بی تردید شما نیز در اطراف خود افراد مبتلا به آلرژی های فصلی را دیده و شاید خود شما هم از این مساله رنج برده باشید. و شاید تا به حال این فکر به ذهنتان رسیده باشد که ای کاش در حین قدم زدن در یک باغ زیبا، حیاط پرگل یا پارک سرسبز دچار آلرژی نمی شدید.

جالب است بدانید در دنیا چنین باغی وجود دارد. Mill Greek Garden در ویزالیا باغی است فاقد هرگونه گیاه آلرژی زا. شاید تصور کنید آنجا یک مکان خسته کننده و بی روح باشد ولی این طور نیست. Mill Greek Garden سرشار از گل های زیبا، شکوفه های رنگارنگ و گیاهان متنوع است.

بعد از شنیدن این خبر ناخودآگاه فکری به ذهن انسان خطور می کند، آیا امکان طراحی منظری فاقد گونه های آلرژی زا وجود دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ابتدا باید گیاهان غیرآلرژی زا را شناسایی نمود.

واکنش های آلرژیک هنگام تولید گرده توسط گیاهان، بروز می کند. بنابراین گیاهانی که گردۀ کمتری تولید می کنند، گزینه های مناسب تری برای ایجاد محیط فاقد آلرژی می باشند. ولی چه گیاهانی گردۀ کمتری تولید می کنند؟

گیاهان گوناگون به روش های مختلفی گرده افشانی می کنند. بعضی گونه ها به وسیلۀ حشرات، زنبورها و پرندگان و برخی دیگر به کمک باد گرده افشانی می کنند. گیاهانی که به وسیله حشرات گرده افشانی می کنند، کمتر آلرژی زا بوده، چون گرده ها در محیط پخش نمی شوند.

 در میان انواع گرده افشانی، گرده افشانی با باد از درجۀ اطمینان کمتری برخوردار است، به همین دلیل برای اطمینان از موفقیت تولیدمثل، گیاه باید مقادیر زیادی گرده تولید کند. لذا گیاهان گرده افشانی کننده با باد، مهمترین منبع آلرژن ها هستند. این گیاهان با گل های کوچک فراوان و غیرزینتی مشخص می شوند.

تعدادی از گیاهان گرده افشانی کننده با باد، که موجب واکنش های آلرژیک شدید در تعداد زیادی از انسانها می شوند عبارتند از:
توت (mulberry)

 زیتون (olive)

آکاسیا (acacia)
چنار (sycamore)
بادام (almond)
گردو (walnut)

توسکا (alder)، غان (birch)، نارون (elm)، افرا (maple)، بلوط (oak)، صنوبر (poplar)، عنبرسائل (sweetgum) و بید (willow) نیز آلرژی زا هستند ولی عموماً واکنش های آلرژیک خفیف تری ایجاد کرده و یا در تعداد کمتری از افراد ایجاد آلرژی می نمایند.

            

  elm                                          sweetgum_asp                          oak

راه دیگر ایمن ماندن در مقابل آلرژی، دوری از درختان و درختچه هایی است که گل های آنها پیش از رویش برگها و یا همزمان با آن ظاهر می شوند و نیز گیاهانی که تعداد فراوانی گل آذین دم گربه ای تولید نموده یا  شکوفه ها یی که در گل آذین های آویخته اند.

آیا در طبیعت جایگزینی برای این گیاهان وجود دارد؟

Scott E. Scargeant در کتاب خود با عنوان
 
"The birds and bees guide to allergy free living"  جایگزین های غیرآلرژی زای گیاهان آلرژی زا را به ترتیب زیر معرفی می نماید:

بعنوان مثال به جای درخت بید، می توان از درخت Mayten (Maytenus boaria) که به همان اندازه زیباست استفاده نمود، درخت کوئل روتریا (درخت زنگوله golden rain tree) جایگزین مناسبی برای آکاسیا، پیچ تلگرافی (periwinkle) برای مینا چمنی (paludosum daisy)، کاج موگو (mugo pine) برای درختچۀ آلرژی زای اُرس (juniper) و کاشت درخت لاله (tulip tree) به جای چنار
 (sycamore tree) مناسب می باشد.

Periwinkle              

                  

علف های هرز نیز مقادیر زیادی گردۀ آلرژی زا تولید می کنند. بهترین راه برای در امان ماندن از گردۀ علف های هرز، به حداقل رساندن حضور آنها در محیط و منظر بوسیلۀ حذف آنها از بستر باغ و چمن و چمن زنی منظم هفتگی می باشد.

مَرغ(Bermudagrass) یکی از چمن های رایج  و در عین حال آلرژی زا می باشد. در فصل رشد فعال، سنبله های گل هایش، در حالیکه پر از گرده های آلرژی زا می باشند، ظاهر می شوند. در حین چمن زنی این گل ها بریده شده، لذا میزان گردۀ آزاد شده در محیط کاهش می یابد.

Bermudagrass

 علف های هرز آلرژی زا عبارتند از:
تاج خروس (pigweed)
چائیر (johnsongrass)

سلمکی برگ پیکانی (lambsquarter)

 

 

بارهنگ ( plantain)

 بعضی اعضای خانوادۀ مینا چمنیآلرژی های تماسی نیز آزاردهنده بوده و اغلب موجب التهاب پوست می گردند. برای تعیین گیاهان مسبّب این نوع آلرژی ها، نیاز به تحقیق و آزمایش  می باشد. البته دانشمندان دربارۀ تعدادی از گیاهانی که واکنش های آلرژی زا ایجاد می کنند از جمله بلوط سمّی، گزنه و بعضی چمن ها، به استانداردهایی دست یافته اند.

این مطالب، ایدۀ ایجاد یک باغ زیبا و در عین حال عاری از هرگونه آلرژی را در ذهن ایجاد می کند.

و در خاتمه برخی از گیاهان غیرآلرژی زا که در کتاب  Scargeantنامبرده شده معرفی می گردد:

آبلیا درختچه ای (glossy abelia)

 

آزالیا (azalea)

 گل کاغذی (bougainvillea)

 

دم موشی قفایی (butterfly bush)

کاملیای ژاپنی (Japanese camellia)
یاس زرد (forsythia)

هورتانسیا (hydrangea)

 

شاه پسند درختچه های (lantana)

علف دندان (cape plumbago)
ارغوان آمریکایی (western redbud tree)
مورد (crape myrtle)
درخت نورا (jacaranda tree)
ماگنولیا زمستانه (sauser magnolia)
سکویا (coastal redwood)

دیکوندرا (dichondra)

پیچ تلگرافی (periwinkle)

گل صدتومانی (peony)

 

آلاله (ranunculus)

 

لاله (tulip)
بنفشه (pansy) و...

منبع:The Sentinel


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:طراحی منظر, گیاهان غیرآلرژی زا , ] [ 12:18 ] [ parviz zendavani ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ دانشجویان فضای سبز دانشگاه تهران خوش آمدید
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 308
بازدید کل : 135759
تعداد مطالب : 77
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید